Dieta

Published on 28 stycznia, 2014 | by admininistrator

70

Mity diety paleo

Prezentujemy tłumaczenie krytycznego artykułu dr McDougalla na temat jednej z najbardziej popularnych obecnie diet – paleo. Uznaliśmy ją za ciekawy głos w dyskusji toczącej się obecnie na temat diety autorstwa Lorena Cordaina.

Diety niskowęglowodanowe mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie i działają niekorzystnie na stan naszego środowiska.

Określenie „niskowęglowodanowa” oznacza dietę, która jest bogata w produkty odzwierzęce, a uboga w roślinne. Tylko rośliny syntetyzują węglowodany (cukry). Mięso zwierzęce, takie jak drób, wołowina, „owoce” morza i ryby, oraz jaja nie zawierają węglowodanów. Wydzieliny zwierzęce (takie jak mleko ssaków) mają w składzie cukry, które są syntetyzowane przez rośliny (krowa zjada trawę, która stworzyła cukry).

Oryginalna dieta Atkinsa jest dietą najbardziej ubogą w węglowodany. Ograniczamy węglowodany aby wywołać stan chorobowy (kwasica ketonowa), który prowadzi do utraty kolejnych kilogramów.

Obrońcy tej diety (włączając w to przedstawicieli Atkins Nutritionals) dodali owoce i warzywa niezawierające skrobi do swoich programów żywieniowych, żeby zapobiec oczywistym szkodom, które organizmowi ludzkiemu wyrządza dieta niskowęglowodanowa. Ten wysiłek ma służyć ukryciu oraz rekompensacie szkodliwych efektów spożywania produktów odzwierzęcych w każdym posiłku.

PROMOCJA DIETY PALEO

Dieta paleo (znana także jako dieta paleolityczna, Paleodieta, dieta jaskiniowca, dieta Ery Kamienia Łupanego, dieta łowcy – zbieracza) to najnowsze i najpopularniejsze obecnie podejście do kwestii utraty wagi, poprawy zdrowia i wydłużenia życia; wiąże się między innymi z jedzeniem dużych ilości produktów odzwierzęcych (czyli produktów niezawierających węglowodanów, bogatych w białko i tłuszcze).

Dieta ta składa się głównie z drobiu, „owoców” morza, ryb i jajek; do tego dochodzą pomarańczowe, zielone i żółte warzywa niezawierające skrobi, orzechy i owoce. Jednocześnie zabrania się jedzenia skrobi ? wszystkich zbóż, fasoli i ziemniaków. Do zasług tego sposobu odżywiania się natomiast należy wykluczenie nabiału i rafinowanego cukru. Sól i przetworzone oleje (z wyjątkiem oliwy) są również zabronione.

Taki plan żywieniowy oparty jest na przeświadczeniu, że nasi przodkowie żyjący w erze paleolitycznej (okres między 10,000 a 2,5 miliona lat temu) zjadali głównie produkty zwierzęce. Według podstawowej teorii diety Paleo, jako rezultat ponad dwóch milionów lat ewolucji jesteśmy genetycznie przystosowani do jedzenia tego, co jadły plemiona łowców-zbieraczy ? czyli głównie zwierząt.

Książka „Dieta Paleo” (z 2011 roku) jest niczym biblia dla wyznawców tego nurtu. Została napisana przez Lorena Cordaina, profesora departamentu Zdrowia i Nauki o Ćwiczeniach uniwersytetu stanowego Colorado. Jego zdaniem dieta Paleo to „jedyna dieta, która idealnie wpasowuje się w nasze geny”. Autor twierdzi, że każdy człowiek żyjący na ziemi jadał w ten sposób przez ostatnie 2,5 miliona lat, aż do momentu Rewolucji Neolitycznej (10,000 lat temu), kiedy to zaczęto uprawiać zboża, fasole i ziemniaki na całym świecie. Według dr Cordaina „nie było takiej osoby, która nie stosowałaby diety Paleo”. „Eksperci” diety Paleo nauczają, że wraz z  rozwojem rolnictwa około 10,000 lat temu ludzkie zdrowie i żywotność podupadły.

Nie bez powodu Rewolucja Neolityczna zbiega się z początkami rozwoju cywilizacji, włączając w to rozwój kulturalny, intelektualny oraz materialny (co pokazuje postęp w sztuce, muzyce, językach, naukach ścisłych, a także piśmiennictwo, maszyny, transport i politykę).

NACIĄGANIE FAKTÓW

Propagatorzy odżywiania się wg zasad paleo twierdzą, że nasi odlegli przodkowie funkcjonowali wyłącznie w ramach grup łowców-zbieraczy, bez względu na to, jakie wieści przynoszą obecne odkrycia naukowe. Opierają swoje hipotezy głównie na średniej jakości przeglądzie współczesnych plemion pierwotnych.

Naczelne (włączając w to ludzi) były łowcami i zbieraczami od milionów lat. Nie znam żadnej większej populacji naczelnych, która stosowałaby ścisłą dietę wegańską. Aczkolwiek rośliny dostarczały większą część kalorii wszystkim naczelnym. Fakt ten nie jest zbyt popularny z powodu… seksizmu. Dziadkowie, kobiety i dzieci zajmowały się zbieractwem podczas gdy mężczyźni polowali. Chwała zawsze spływa na myśliwych.

Wysoko ceniony antropolog, Nathanial Dominy z Dartmouth College (video poniżej) zapytany o powszechny stereotyp pierwszych Homo Sapiens odżywiających się głównie mięsem, odpowiedział – To jest mit. Społeczność łowców-zbieraczy większość swoich kalorii przyjmowała ze źródeł roślinnych; ciężko było przewidzieć, czy trafi się mięso?.

Po poświęceniu całej swojej kariery antropologa biologicznego na badanie kości, zębów i genów naczelnych, doktor Dominy stwierdza „Ludzi moglibyśmy trafniej określić mianem skrobiożercy”.

Orędownicy diety paleo nie szczędzą jednak sił na ignorowanie i zniekształcanie nauki. Społeczeństwo jest zdane na ich łaskę, dopóki nie odnajdzie informacji na swój temat w najnowszych publikacjach uznanych magazynów naukowych:

  • Wyniki badań opublikowanych w Nature (czerwiec 2012) mówią, że niemal cała dieta naszych wczesnych przodków ? żyjących 2 miliony lat temu i później ? składała się z liści, owoców, drzewa i kory ? to dieta podobna do współczesnych szympansów
  • Według badania, którego wyniki zaprezentowano w wydaniu magazynu Science z 2009 roku, ludzie żyjący na terenie obecnego Mozambiku oraz całego wschodniego wybrzeża Afryki mogli opierać swoją dietę na zbożu zwanym sorgo już 105 tys. lat temu.
  • Rezultaty prac badawczych pokazane w magazynie Proceedings of the National Academy of Science z 2011 roku pokazują, że nawet Neandertalczycy konsumowali znaczne ilości roślin. Zboża pełne skrobi zostały znalezione między zębami w ich szkieletach w najodleglejszych zakątkach świata – od ciepłych wschodnich wybrzeży morza śródziemnomorskiego aż po chłodną północnozachodnią Europę. Wygląda na to, że już 44 tys. lat temu oporządzano i korzystano z produktów pochodzenia roślinnego.
  • Wydanie Proceedings of the National Academy of Science z 2010 roku donosi, że zboża skrobiowe z dzikich roślin zostały odnalezione na narzędziach do miażdżenia na terenach archeologicznych badających erę paleolityczną we Włoszech, Rosji i Czechach. Te znaleziska sugerują, że przetwarzanie warzyw i skrobi oraz być może ucieranie ich na mąkę było szeroko praktykowane w Europie już 30 tys. lat temu lub nawet wcześniej.

PRAWDZIWA DIETA ŁOWCÓW ZBIERACZY

Doktor Cordain pisze „Dla większości z nas już sama myśl o jedzeniu organów, jest nie tylko odrażająca, ale też niepraktyczna – większość z nas nie ma dostępu do mięsa dzikich zwierząt”. Oprócz standardowej wołowiny, cielęciny, wieprzowiny, kurczaka i ryb, osoba na diecie paleo powinna zjadać także mięso aligatora, niedźwiedzia, kangura, jelenia, grzechotnika i dzika. Książka zawiera listę dostawców specjalizujących się w mięsie powyższych zwierząt.

Nieco więcej niż połowa (55%) pokarmu w diecie paleo pochodzi z chudego mięsa, organów, ryb i „owoców” morza. Preferuje się jedzenie dzikich zwierząt, ale chude mięso krowy, świni czy kurczaka kupione w sklepie też jest w porządku. Szpik czy mózg zwierzęcia były ulubionymi pokarmami odzwierzęcymi dla plemienia łowców?zbieraczy. Większość z nas uważa jedzenie szpiku czy mózgu za odpychające, ale tu zabawa dopiero się zaczyna.

Eksperci od diety paleo nie wspominają ani słowem o częstych i zwyczajowych praktykach odżywczego kanibalizmu wśród społeczeństwa łowiecko-zbierackiego (kanibalizm odżywczy odnosi się do spożywania ludzkiego mięsa dla jego smaku czy wartości odżywczych). Archeologowie znaleźli kości naszych przodków sprzed milionów lat, które nosiły ślady ściągania z nich mięsa oraz dowody na to, że kości były rozłupywane w celu wydobycia z nich szpiku. Dostępne są także informacje na temat zjadania mózgów ofiar. Nie oszczędzano również dzieci. Czy właśnie taki sposób odżywiania powinniśmy propagować w czasach współczesnych?

CZY DIETA PALEO SŁUŻY NASZEMU ZDROWIU?

Dieta paleo z natury opiera się o zapychające arterie tłuszcze nasycone i cholesterol oraz niszczące kości zakwaszające proteiny odzwierzęce. Uznani badacze twierdzą, że te współczesne społeczeństwa, które opierają swoją dietę na mięsie (takie jak Eskimosi) cierpią na choroby serca i inne formy miażdżycy; podczas gdy współczesne plemiona zbieracko – łowieckie odżywiające się głównie roślinami, są wolne od podobnych dolegliwości.

Osteoporoza spowodowana przez dietę bogatą w produkty odzwierzęce to także epidemia wśród plemion żywiących się mięsem i rybami, szczególnie wśród Inuitów [również inne badania obalają mit o dobroczynnym wpływie diet niskowęglowodanowych na zdrowie Eskimosów, wśród których odnotowano między innymi wysoką śmiertelność na skutek udarów. Czytaj tutaj, tutaj i tutaj – przyp. Vegan Workout]

W celu usprawiedliwienia zjadania zwierząt, zwolennicy diety paleo argumentują, że szkodliwe składniki produktów odzwierzęcych są neutralizowane przez dodatek owoców i warzyw niezawierających skrobi oraz orzechów i nasion.

Dodatkowo, według doktora Cordaina dieta bogata w białko zwierzęce może spowodować poważne stany chorobowe, takie jak nudności, wymioty, biegunka oraz ewentualną śmierć z powodu zatrucia białkowego (znanego także jako rabbit starvation – choroba występująca przy jedzeniu dużej ilości chudego mięsa). Dla większości ludzi maksymalna dawka protein to od 200 do 300 gram dziennie (lub 30%-40% dziennego zapotrzebowania kalorycznego). Dieta paleo dostarcza 35% białka. Zaprzeczając jednak swoim wcześniejszym ostrzeżeniom, dr Cordain często i gęsto podkreśla, że „białko jest naszym przyjacielem”.

Jedzenie pokarmów odzwierzęcych przyczynia się do wielu innych chorób. Mięso nie zawiera błonnika, może być zanieczyszczone chorobotwórczymi mikrobami (choroba wściekłych krów, E. coli czy salmonella), a także gromadzić trujące substancje chemiczne obecne w środowisku zewnętrznym. Pamiętaj, mięso czerwone, drób, ryby i jajka to niemal 55% diety paleo.

Czerwcowe wydanie British Medical Journal z 2012 roku prezentuje najnowsze aktualizacje w temacie długoterminowych zagrożeń dla zdrowia powodowanych przez diety wysokobiałkowe i niskowęglowodanowe.

W szczególności, kobiety miały o 5% większą częstotliwość występowania chorób układu krążenia (choroby serca) na każdy wzrost wskaźnika spożycia protein (przy jednoczesnym niskim spożyciu węglowodanów) o 10 punktów. Taki wynik oznacza o 62% większą częstotliwość występowania tych chorób u kobiet stosujących najbardziej wysokobiałkowe diety niskowęglowodanowe w porównaniu z tymi, które stosowały diety o niższej podaży białka.

Takie diety niskowęglowodanowe jak paleo, czy dieta Atkinsa są po prostu niebezpieczne.

WIĘKSZOŚĆ LUDZI STOSOWAŁA DIETY OPARTE O SKROBIĘ

Badania wskazują, że wszystkie duże populacje szczupłych i zdrowych ludzi dostarczały sobie większości kalorii ze skrobi. Przykładem mogą tu być Japończycy, Chińczycy i pozostali Azjaci jedzący słodkie ziemniaki, kaszę gryczaną i ryż; Inkowie w Ameryce Południowej konsumujący ziemniaki; Majowie i Aztekowie w Ameryce Środkowej jedzący kukurydzę czy Egipcjanie na Bliskim Wschodzie spożywający pszenicę.

Jedynie kilka odizolowanych społeczeństw prymitywnych, takich jak, żyjąc w ekstremalnych warunkach pogodowych, Inuici odżywiało się inaczej. Można zatem powiedzieć, że naukowa dokumentacja tego, co ludzie jadali przez ostatnie 13 tysięcy lat dość przekonywująco wspiera tezę, że to skrobia, a nie zwierzęta stanowi naszą tradycyjną dietę.

Mężczyźni i kobiety stosujący dietę opartą na zbożach, fasolach i warzywach skrobiowych są autorami większości najwspanialszych dokonań w historii. Starożytni zdobywcy Europy i Azji, jak np. armie Aleksandra Wielkiego (356 – 323 p.n.e.) czy Dżingis Chana (1162 – 1227 n.e.) spożywali pokarmy skrobiowe. Żołnierze legionów Cezara narzekali, kiedy w ich diecie było za dużo mięsa i preferowali spożywanie zboża przed walką. Energia cywilizacji ludzkiej pochodziła z sześciu głównych pokarmów: jęczmienia, kukurydzy, kaszy jaglanej, ziemniaków, ryżu i pszenicy.

Współcześnie, najdłużej żyjące populacje na ziemi odżywiają się dietą opartą na skrobi oraz ubogą w produkty odzwierzęce. To głównie ludzie żyjący na Okinawie w Japonii, Sardynii we Włoszech, Kostaryce, Ikarii w Grecji oraz także Adwentyści Dnia Siódmego z Loma Linda w Californi, którzy mieszkają w tak zwanej „niebieskiej strefie”.

Najbardziej efektowne diety, które zwykły leczyć ludzi z chorób cywilizacyjnych, takich jak wieńcowe choroby serca, cukrzyca typu drugiego, nadciśnienie, hypercholesterolemia, artretyzm czy otyłość, ograniczają produkty odzwierzęce i wymagają jedzenie sporej ilości produktów roślinnych (mi.n. zboża, fasole, ziemniaki – zabronione na diecie paleo). Medyczne autorytety w dziedzinie leczenia dietą bogatą w produkty skrobiową to m.in. doktor Walter Kempner, Nathan Pritikin oraz Roy Swank.

WPŁYW DIETY PALEO NA ŚRODOWISKO NATURALNE

Raport Zjednoczonych Narodów Livestock’s Long Shadow: Environmental Issues and Options z 2006 roku dowodzi

(…) hodowla zwierząt ma znaczący wpływ na światowe zasoby wody, ziemi i bioróżnorodności i przykłada się do zmian klimatycznych. Zwierzęta hodowlane produkują 18% światowej emisji gazu cieplarnianego (ekwiwalent CO2) w porównaniu z 13,5% pochodzącymi z wszystkich rodzajów transportu.

World Watch Insitute szacuje jeszcze wyższą emisję gazów cieplarnianych. Niedawny raport U.S. Geological Survey szacuje, że potrzeba od 15,000 do 68,000 litrów wody na wyprodukowanie jednego burgera.

CYWILIZACJA NIE ROZKWITŁA DZIĘKI DIECIE PALEO

Według dr Cordaina „Rewolucja Neolityczna zmieniła świat i pozwoliła cywilizacjom – miastom, kulturze, technologii, medycynie i nauce się rozwinąć”. Innymi słowy, gdyby ludzie pozostali przy diecie głównie mięsnej (zakładając, że nasi przodkowie taką stosowali) ciągle żylibyśmy w erze kamienia łupanego. Na szczęście rewolucja Neolityczna wraz z efektywną produkcją zbóż, fasoli i ziemniaków – pokarmów zabronionych w diecie paleo – pozwoliła nam się ucywilizować.

Doktor Cordain kończy przegląd swojej najlepiej sprzedającej się książki „The Paleo Diet” ostrzeżeniem: „Bez nich [pszenicy, kukurydzy, ziemniaków] świat prawdopodobnie byłby w stanie utrzymać jedynie jedną dziesiątą (lub mniej) obecnej populacji”. Wybierz więc 10 przyjaciół i członków rodziny, z których dziewięciu powinno umrzeć żeby ludzie na diecie paleo mogli nadal propagować swój sposób odżywiania.

Tłumaczenie: Justyna Stebel
Źródło: http://www.drmcdougall.com/misc/2012nl/jun/paleo2.htm


TRENINGI PERSONALNE

SPRAWDŹ JAK W PRAKTYCE POŁĄCZYĆ SPORT I WEGANIZM. Naucz się trenować w oparciu o ciężar własnego ciała, bez potrzeby wydawania pieniędzy na karnety do klubów fitness. Dzięki Vegan Workout masz też unikatową możliwość treningu z odważnikami kettlebells metodą StrongFirst pod okiem certyfikowanego instruktora. Prowadzimy również grupowe zajęcia w ramach Akademii Kettlebells Warszawa.

Dowiedz się więcej o treningach personalnych kilkając tutaj.

70 Responses to Mity diety paleo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to Top ↑

Shares