Inne

Published on 3 lipca, 2014 | by admininistrator

35

„Niedobory białka, braki aminokwasów, dieta zabójcza dla dzieci” – nasza polemika

Ostatnio zostaliśmy poproszeni o napisanie polemiki do informacji zawartych w poniższym filmiku. Nie chcieliśmy nabijać autorowi oglądalności ale postanowiliśmy ustosunkować się do jego argumentów, na wypadek, gdyby ktoś z was trafił kiedyś w sieci na podobne filmy/artykuły. Chociaż musimy przyznać, że nie wszystkie zawarte w filmiku informacje są nieprawdziwe, część wymaga skorygowania.

.

#1. Każdy kto decyduje się na dietę wegetariańską jest narażony na niedobory białka

Bardzo odważne stwierdzenie. Badania prowadzone wśród wegetarian i wegan wskazują na możliwe niedobory wapnia czy witaminy B12, ale nigdy białka. Niedobór białka przy odpowiedniej podaży kalorii jest praktycznie niemożliwy.

#2. W produktach pochodzenia roślinnego mamy dużo mniej białka procentowo

Nie jest to prawda. Jeżeli liczymy produkty per kaloria w 100 kaloriach pochodzących ze szpinaku znajdziemy 28% białka, w 100 kaloriach ze steku 20% energii pochodzić będzie z białka. Jeśli liczymy na gramy 100g steku to 23 g białka. 100 g soczewicy to 25 g. Oczywiście wszystko zależy od doboru produktów ale uproszczenie jakiego dopuścił się autor filmiku jest nieprawdziwe. Nie trzeba też niczego dokładnie liczyć. Ilość białka w roślinach strączkowych oscyluje w około 23-30 g na 100 g. Ilość białka w zbożach to średnio 8-14 g na 100 g produktu.

#3. W większości produktów roślinnych będziecie mieli do czynienia z brakiem jakiegoś aminokwasu, lub będzie go zbyt mało

Zdecydowana większość produktów roślinnych zawiera komplet aminokwasów (można to sprawdzić nawet tutaj). Nie można więc mówić o braku aminokwasów. Faktycznie jednak, niektórych aminokwasów jest za mało stąd, dobra skądinąd rada autora, aby łączyć ze sobą roślinne produkty białkowe. Nie jet to jednak, jak zasugerowano, skomplikowane. Proporcje aminokwasów w produktach roślinnych możemy z łatwością poprawić łącząc w jednym posiłku zboża ze strączkami, strączki z orzechami, zboża z orzechami. Możemy też skorzystać z soi i jej przetworów, które mają bardzo dobry aminogram i wtedy nie musimy niczego już z niczym łączyć. Pomijając fakt, że łączenie białek ma sens tylko w odniesieniu do osób aktywnych fizycznie. Dla przeciętnej osoby nie ma to znaczenia, o czym czytamy np. w opinii Amerykańskiej Akademia Żywienia i Dietetyki:

Komplementarne białka nie muszą być spożywane w trakcie jednego posiłku, a różne rodzaje aminokwasów, dostarczane z pożywieniem w ciągu całego dnia, zapewniają odpowiedni bilans azotowy u ludzi zdrowych. Celowe łączenie różnych produktów zawierających komplementarne białka nie jest konieczne.

#4. Wszystkie rośliny, które mają dużo białka mają dużo węglowodanów

To w większości jest ich zaleta, a nie wada. Redukcja, o której mówi autor nie musi być oparta o dużą ilość białka. Kluczem jest odpowiedni deficyt kaloryczny. Manipulowanie ilością białka może przyśpieszyć efekt, ale nie jest nieodzowne. Oczywiście ułożenie diety z większą ilością białka i obcięciem węglowodanów również byłoby możliwe posługując się przetworami z soi i odżywkami na bazie np. białka grochu.

#5. Narzucanie diet wegetariańskich i wegańskich dzieciom w okresie dojrzewania jest bardzo niebezpieczne

Zgodnie z opinią prestiżowego Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego

(..) odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób.

Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców.

Idąc dalej, oficjalne stanowisko na Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia

Prawidłowo zbilansowane diety wegetariańskie (laktoowowegetarianizm i laktowegetarianizm) zapewniają korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu wielu chorób (tj. otyłość, cukrzyca, osteoporoza, nadciśnienie tętnicze, niektóre nowotwory, stany zwyrodnieniowe, dnę moczanową) szczególnie u osób dorosłych. Dieta wegetariańska wiąże się z niższym spożyciem cholesterolu, tłuszczów nasyconych, większym spożyciem owoców, warzyw, strączkowych, orzechów i błonnika pokarmowego z produktów zbożowych.

Oczywiście „narzucanie” jakiejkolwiek diety bez odpowiedniej wiedzy jest dla dzieci niebezpieczne, o czym możemy się dziś przekonać widząc epidemię chorób cywilizacyjnych. Ciężko łączyć je z dietą wegetariańską.

#6. Dziecko może umrzeć z powodu niedoborów makroskładników w pożywieniu [roślinnym]. Dieta wegańska jest dla dzieci praktycznie zabójcza

Ciężko to skomentować ponieważ autor nie podał nawet jednego badania, raportu, ani jednej metaanlizy, żadnego stanowiska którejkolwiek międzynarodowej organizacji dietetycznej. Nic, poza ogólnymi banałami krążącymi od lat po internecie. Głodzenie dzieci zdarzało się w wielu różnych rodzinach, niezależnie od diety. Niedobór makroskładników na diecie roślinnej oczywiście jest możliwy. Gdybyśmy jedli wyłącznie kajzerki z sałatą. Co to ma jednak wspólnego z weganizmem?

#7. Niedobór witamin na diecie wegańskiej będzie bardzo niebezpieczny

Niedobór witamin na diecie tradycyjnej nie będzie niebezpieczny? Posłużmy się badaniem EPIC-Oxford, w którym udział wzięło 31 tys wegetarian i wegan oraz 33 tys „wszystkożerców”. Naukowcy szczegółowo porównali dietę i styl życia.

Najczęstsze niedobory u wegan dotyczyły: wapnia, jodu i B12. Najczęstsze niedobory wśród osób na diecie tradycyjnej to: wapń, jod, błonnik, magnez, foliany, witamina C, witamina E. 3 do 7.


TRENINGI PERSONALNE

SPRAWDŹ JAK W PRAKTYCE POŁĄCZYĆ SPORT I WEGANIZM. Naucz się trenować w oparciu o ciężar własnego ciała, bez potrzeby wydawania pieniędzy na karnety do klubów fitness. Dzięki Vegan Workout masz też unikatową możliwość treningu z odważnikami kettlebells metodą StrongFirst pod okiem certyfikowanego instruktora. Prowadzimy również grupowe zajęcia w ramach Akademii Kettlebells Warszawa.

Dowiedz się więcej o treningach personalnych kilkając tutaj.

35 Responses to „Niedobory białka, braki aminokwasów, dieta zabójcza dla dzieci” – nasza polemika

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to Top ↑

Shares