Dieta

Published on 26 listopada, 2015 | by admininistrator

0

Czy olej to puste kalorie?

Jeżeli mianem pustych kalorii określimy produkt, który wnosi do diety głównie kalorie i jest jałowy odżywczo to – tak. Olej to puste kalorie. Dostarcza jedynie tłuszczu, energii i witaminy E. Czy to znaczy, że powinniśmy wyeliminować tłuszcz z naszej diety? Wręcz przeciwnie! Nie jesteśmy zwolennikami diet nisko tłuszczowych. U osób zdrowych tłuszcz powinien stanowić 20-30% dziennego spożycia kalorii. Podobnie jednak jak w przypadku węglowodanów, tak i w przypadku tłuszczu mamy do czynienia z różnej jakości źródłami.

Dobrze jest dostarczyć odpowiednią dawkę węglowodanów korzystając z takich produktów jak kasza gryczana, płatki owsiane czy brązowy ryż. Ze względów zdrowotnych należy jednak minimalizować takie źródła węglowodanów jak cukier, oczyszczona mąka i wyizolowana fruktoza. Nie jest to jednak jednoznaczne z usunięciem z diety węglowodanów. Bilansując tłuszcz w diecie również mamy wybór. Dlaczego lepiej sięgać po nieprzetworzone źródła tłuszczu, zamiast olejów?

Jeżeli porównamy wartości odżywcze oleju lnianego z jego pierwotnym źródłem tłuszczu czyli siemieniem lnianym, zauważymy, że olej to jedynie tłuszcz (w tym kwasy omega 3), kalorie i śladowa ilość wapnia. Siemię lniane tymczasem wnosi nie tylko kwasy omega 3, kalorie, witaminę E, ale również wapń, cynk, witaminy z grupy B, magnez i żelazo. To samo odnosi się do nasion słonecznika (tabelka poniżej) oraz wszystkich innych, dostępnych w sklepach olejach. Tutaj możesz zobaczyć porównanie wartości odżywczych oliwy i oliwek.

Untitled-1

Biorąc pod uwagę, że każdy z nas ma ograniczoną ilość kalorii, które powinien zjeść w ciągu dnia, warto skupić się na tym aby produkty, które wybieramy były jak najbardziej upakowane w wartości odżywcze. Dlatego lepszym (z dietetycznego punktu widzenia) będzie wybór pestek dyni niż samego oleju wyciśniętego z pestek.

Oleje, jako skoncentrowane źródło tłuszczu zawierają bardzo duże ilości kalorii. To może być pułapka dla osób, które próbują zrzucić zbędne kilogramy. Dużo lepszym wyjściem będzie w tej sytuacji posypanie sałatki orzechami/nasionami niż dodawanie kilku łyżek oleju. Uzyskamy w ten sposób więcej wartości odżywczych, konsumując jednocześnie mniej kalorii.

Warto też zwrócić uwagę na cenę. Paczka siemienia lnianego czy nasion słonecznika jest nieporównywalnie tańsza niż butelka oleju.

Oczywiście nie znaczy to, że powinniśmy całkowicie rezygnować z olejów. Byłoby to nie tylko zupełnie niepraktyczne, ale i niepotrzebne. Warto jednak świadomie wybierać źródła tłuszczu w swojej diecie i skupić się na żywności nisko przetworzonej – orzechach, migdałach, nasionach, awokado.

Olej znajdzie za to świetne zastosowanie u osób, które potrzebują podbić swoje zapotrzebowanie kaloryczne i nie są w stanie przejeść większej ilości energii. Dodatek oleju pozwoli uzyskać dodatkowe kalorie bez specjalnego wysiłku.

Nie poruszamy tu kwestii smaku. Nasz wpis dotyczy wyłącznie kwestii zdrowotnych i wartości odżywczych poszczególnych produktów. Niezależnie od tego jaką dietę stosujesz (roślinna, tradycyjna, paleo, etc.) najważniejszym elementem zdrowego menu jest opieranie się na nisko przetworzonych produktach spożywczych.


TRENINGI PERSONALNE

SPRAWDŹ JAK W PRAKTYCE POŁĄCZYĆ SPORT I WEGANIZM. Naucz się trenować w oparciu o ciężar własnego ciała, bez potrzeby wydawania pieniędzy na karnety do klubów fitness. Dzięki Vegan Workout masz też unikatową możliwość treningu z odważnikami kettlebells metodą StrongFirst pod okiem certyfikowanego instruktora. Prowadzimy również grupowe zajęcia w ramach Akademii Kettlebells Warszawa.

Dowiedz się więcej o treningach personalnych kilkając tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to Top ↑

Shares