Dieta

Published on Luty 2nd, 2017 | by admininistrator

0

W walce o zdrowe nerki – białko roślinne vs. białko zwierzęce

Publikujemy tłumaczenie jednego z artykułów Dr Michaela Gregera, autora nutritionfacts.org i wydanej niedawno w Polsce książki „Jak nie umrzeć przedwcześnie„. Szczegóły na temat przytoczonych badań znajdziecie w umieszczonej poniżej prezentacji video.

Niewiele zmieniło się pomiędzy 1990 a 2010 rokiem. Choroby serca były główną przyczyną śmierci tak wtedy, jak i teraz. Niektóre choroby nie są już tak groźne, ale inne sprawiają coraz więcej problemów ? należą do nich przewlekłe choroby nerek, których liczba podwoiła się do kilkudziesięciu tysięcy zgonów rocznie oraz kilkuset tysięcy przypadków, w których nerki przestają zupełnie działać, a jedynym ratunkiem jest przeszczep lub dożywotnie dializy. Około jedna na osiem osób cierpi obecnie na przewlekłe choroby nerek. Co więcej – większość chorych nie wie, że choruje ? około trzy czwarte z tych milionów, którzy chorują, nie wie, że ich nerki zaczynają źle funkcjonować. Jest to szczególnie niepokojące, gdy zauważymy, że wczesne wykrycie takich chorób pozwala je spowolnić lub zmienić przebieg choroby. Co więc możemy zrobić?

Głównym czynnikiem ryzyka jest Dieta Zachodnia. Dieta znana też pod nazwami Dieta Mięsno-Cukrowa czy Standardowa Dieta Amerykańska. Powoduje ona upośledzenie przepływu krwi w nerkach, stany zapalne, a następnie przedostawanie się białka do moczu i gwałtowne pogorszenie funkcjonowania nerek. Biały cukier i syrop glukozowo-fruktozowy łączone są z podwyższonym ciśnieniem krwi oraz podwyższonym poziomem kwasu moczowego, które mogą uszkadzać nerki. Tłuszcze nasycone, tłuszcze trans oraz cholesterol występujący w tłuszczach zwierzęcych i śmieciowym jedzeniu negatywnie wpływają na funkcjonowanie nerek. Spożywanie tłuszczu zwierzęcego może nawet zmienić strukturę nerek. Ponadto, białko zwierzęce stanowi dla nerek duże obciążenie, zwiększa produkcję amoniaku i uszkadza delikatne komórki nerek. Dlatego właśnie w zapobieganiu ich dysfunkcji zaleca się ograniczenie ilości przyjmowanego białka, choć może w zasadzie chodzić o białko zwierzęce, nie białko w ogóle. Tak więc to źródło białka może być tym decydującym czynnikiem w kontekście negatywnego wpływu na zdrowie.

Spożycie białka zwierzęcego ma silny wpływ na funkcjonowanie zdrowych nerek, powodując tak zwaną hiperfiltrację, zwiększając ilość pracy, jaką nerki mają wykonać.

To może pomóc wyjaśnić, dlaczego tak wiele jest przypadków, w których nerki przestają pracować. Nieograniczone spożycie produktów bogatych w białko, obecnie uważane za ?normalne?, może być odpowiedzialne za dramatyczne różnice w funkcjonowaniu nerek pomiędzy współczesnymi nam ludźmi a ich odległymi przodkami, którzy polowali lub jedli znalezione zwierzęta tylko od czasu do czasu. Ciągły nadmiar spożywanego białka, w odróżnieniu od sporadycznego jego spożywania, wymaga od naszych nerek pracy z maksymalną wydajnością, co jest dla nich nadmiernym wysiłkiem, który może doprowadzić ? nawet u osób w pełni zdrowych – do powstawania blizn na nerkach oraz pogorszenia funkcji tego organu. Z drugiej strony, spożywanie tej samej ilości białka roślinnego nie daje podobnych efektów.

Zjedzenie mięsa, na przykład, to w rezultacie ciężka harówka dla nerek już po godzinie, podczas gdy poradzenie sobie z taką samą ilością białka roślinnego to pestka. Sprawdzono to na przykładzie wołowiny, ale każde inne białko zwierzęce działa tak samo. Zjedz danie z tuńczyka, a obciążysz nerki już po kilku godzinach, zarówno jeśli jesteś diabetykiem z chorymi nerkami, jak i osobą nie cierpiącą na cukrzycę ze zdrowymi nerkami. Jeśli zamiast kanapki i sałatki z tuńczykiem zjesz kanapkę z sałatką z tofu, z tą samą ilością białka, nie będzie tego efektu.

To samo dzieje się w przypadku jajek i białka pochodzącego z produktów mlecznych, zarówno u osób ze zdrowymi jak i chorymi nerkami.

Krótkookresowe badania wskazują, że zastąpienie białka zwierzęcego białkiem roślinnym, na przykład sojowym, wiąże się z niższą hiperfiltracją i przedostawaniem się białka do krwi, i stąd spowalnia pogorszenie stanu nerek. Badania długookresowe nie były wystarczające aż do opublikowania wyników w roku 2014. Sześciomiesięczna losowa próba ?na ślepo?, z grupą kontrolną otrzymującą placebo, testująca białko sojowe oraz białko z produktów mlecznych wykazała, że konsumpcja nieprzetworzonej soi pozwala zachować poprawną pracę nerek, w przeciwieństwie do mleka, u osób z obniżoną sprawnością nerek. Podobne rezultaty uzyskano badając osoby chore na cukrzycę. Nawet podanie wyizolowanego białka sojowego poprawiało ich stan, podczas gdy białko z produktów mlecznych ? pogarszało.

Kiedy funkcjonowanie nerek pogarsza się tak, że obniża się poziom białka w moczu, dieta oparta na roślinach może pomóc zahamować ten proces.

Co się dzieje? Dlaczego białko zwierzęce tak obciąża nerki a roślinne nie? Wszystko wskazuje na generowane przez proteiny odzwierzęce stany zapalne. Wiemy to, ponieważ włączenie silnych leków przeciwzapalnych zahamowało hiperfiltrację i ubytek białka pojawiające się jako odpowiedź na trawienie mięsa.

Tłumaczenie: Marta Pająk
Źródło: http://nutritionfacts.org/video/which-type-of-protein-is-better-for-our-kidneys/


TRENINGI PERSONALNE

SPRAWDŹ JAK W PRAKTYCE POŁĄCZYĆ SPORT I WEGANIZM. Naucz się trenować w oparciu o ciężar własnego ciała, bez potrzeby wydawania pieniędzy na karnety do klubów fitness. Dzięki Vegan Workout masz też unikatową możliwość treningu z odważnikami kettlebells metodą StrongFirst pod okiem certyfikowanego instruktora. Prowadzimy również grupowe zajęcia w ramach Akademii Kettlebells Warszawa.

Dowiedz się więcej o treningach personalnych kilkając tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to Top ↑








  • .
  • NAJPOPULARNIEJSZE POSTY

  • Magazyn on-line






Shares